Robert Schumannin yksinlaulut Nuottikirjastosta

Digitaalinen kokonaisnuotinnos Robert Schumannin yksinlaulutuotannosta on valmistunut ja tarjotaan kiinnostuneille E-conserthousen ja Oulun seudun AMK:in Digitaalisen nuottikirjaston kautta.

Kaikki laulut on kirjoitettu Sibelius-nuotinkirjoitusohjelmalla. Nuottikirjaston käyttämistä varten tarvitset vain verkosta ilmaiseksi ladattavissa olevan Scorch-laajennuksen selaimeesi.  Sen jälkeen nuotteja voi lukea, tulostaa, kuunnella ja mikä parasta: myös transponoida haluttuun sävellajiin. Nuotit ovat valtaosaltaan lehtori Kari Kuosmasen puhtaaksi kirjoittamia ja sisällönkuvailutyön on tehnyt informaatikko Tiina Tolonen.

Käytännön syistä kokonaisnuotinnoksesta jäi puuttumaan muutama opusnumeroton yksinlaulu, joiden nuotteja ei kovalla yritykselläkään pystytty tavoittamaan. Kaikkiaan julkaisu on kuitenkin hyvin merkittävä, sillä mistään muualta ei näitä nuotteja ole saatavana sähköisessä muodossa näin kattavasti.

Digitaalinen nuottikirjasto on Oulun seudun ammattikorkeakoulun Kulttuurialan yksikön ja Kirjastoyksikön yhteistyössä tuottama palvelu, jonka sisältö koostuu pääosin tekijänoikeusvapaasta klassisesta musiikista. Palveluun on tallennettu tällä hetkellä yli 1600 sävellyksen nuotit. Nuottikirjastossa on aikaisemmin julkaistu digitaalinen kokonaisnuotinnos Franz Schubertin yksinlaulutuotannosta. Robert Schumannin digitaalisen kokonaisnuotinnoksen valmistumista on tuettu  Pohjois-Pohjanmaan liiton myöntämällä maakunnan kehittämisrahalla.