Tervetuloa Musiikkibasaariin!

Koska luet tätä uutista, olet jo löytänyt Musiikkibasaarin. Jatka kuitenkin palvelun tutkimista, sillä lyhyesti tätä kaikkea on työlästä esitellä. Tärkein asia kuitenkin heti kärkeen: tämä palvelu on tehty kaikille musiikista ja musiikkikirjastojen palveluista kiinnostuneille. Olemme tehneet parhaamme, jotta juuri sinä saisit musiikkikirjastojen verkkopalveluista mahdollisimman suuren hyödyn. Tätä ei ole tehty erikoisasiantuntijoille vaan kenelle tahansa, jolla on musiikkiin liittyviä tiedon ja kokemisen tarpeita.

Musiikkibasaarin keskiössä – myös visuaalisesti! – on Kysy musiikista -palvelu. Se on suositun Kysy kirjastonhoitajalta-palvelun sovellus, jossa voidaan keskittyä musiikkiaiheisiin kysymyksiin. Teidän palveluksessanne on suuri joukko kirjastojen parhaita musiikkiasiantuntijoita, jotka eivät hevillä luovuta hankalissakaan tapauksissa. Tavoitteena on, ettei yksikään mielekäs kysymys jää vastaamatta (emme lupaa vastausta sellaisiin kysymyksiin kuin ”miksi musiikkia on olemassa”).

Kysymys- ja vastauspalvelun lisäksi löydät ylävalikosta kohdan Löydä musiikkia ja musiikkitietoa. Sinne olemme koonneet käytännössä hyväksi havaittuja tiedonhaun apuvälineitä sekä koti- ja ulkomaisia kirjastojen tietokantoja. Toivomme niiden auttavan joissakin tilanteissa oman etsinnän hyvään alkuun tai ehkä jopa avaavan ennen tuntemattoman musiikkitiedon oven.

Nostamme myös omaa häntää ylävalikon kohdissa Musiikkikirjastoja ja Musiikkikirjastojen  verkkopalveluita. Näihin on koottu ajan tasalla oleva tieto kirjastojen musiikkipalveluista eri puolilla Suomea.  Tähän asti musiikkikirjastojen verkkopalvelut on pitänyt kaivella esiin kunta ja kaupunki kerrallaan, nyt niihin pääsee käsiksi yhdestä paikasta. Näillä basaarin osastoilla kannattaa harrastaa uteliasta tutkimista, sillä basaarin tarjonta muuttuu ja monipuolistuu ajan myötä.

Etusivulle olemme koonneet sellaisia palveluita, joiden arvelemme olevan erityisen hyödyllisiä tai kiinnostavia. Sieltä löytyy Musiikkia aiheesta – palvelu sinulle, joka tarvitset aivan välttämättä meri-aiheista musiikkia. Siellä on myös kaksi kirjastojen kokoamaan tietokantaa muusikoiden ja soittimien nimistä, Hankalat musiikkinimet ja Soitinnimien ohjeluettelo. Niitä voi käyttää kätevänä apuvälineenä, kun täytyy ratkaista, miten sen Tšaikovskin nimi nyt oikein kirjoitettiinkaan tai kun täytyy lähettää kohtelias kirje arvonsa tuntevalle ūd-luutun mestarille.

Eikä siinä vielä kaikki. Musiikkibasaarin avajaisten kunniaksi tarjoamme kätevän apuohjelman, jonka avulla Spotify-palvelua käyttävät voivat selata HelMet-kirjaston CD-uutuusluettelon uutuuksia ja saman tien ryhtyä kuuntelemaan kyseistä levyä, jos se alkaa kiinnostaa. Kirjastojukeboksi on toistaiseksi upotettu vain HelMetin osaksi, mutta tulevaisuudessa se tai jokin sen myöhempi viritelmä löytyy toivottavasti monen muunkin kirjaston luettelon yhteydestä. Esimerkiksi Yleisradion äänilevystön valtavan aarteiston esittelevä Fono.fi – siihenkin on Musiikkibasaarissa suorat linkit – sisältää nykyään myös Spotify-kuuntelun mahdollistavan linkin, jos löydetty levy on myös Spotifyn valikoimassa.

jukeboksi

Jo kymmenet kirjastot tarjoavat taidemusiikin ystäville mahdollisuuden kuunnella Naxos Music Libraryn valtavaa kokoelmaa suoraan netistä pelkällä kirjastokortin numerolla. Olemme koonneet Musiikkibasaarin tiedon siitä, mistä kaikista kirjastoista Naxos-palvelu jo löytyy. Jos olet oopperan ystävä, vähintään yhtä kiinnostava palvelu on Naxos Video Library ja jazzarille Naxos Jazz Library, jotla muutama kirjasto on jo ehtinyt palveluihinsa hankkia.

Musiikkibasaari haluaa myös kertoa kätevästi ja helposti, mitä mielenkiintoista suomalaisten musiikkikirjastojen henkilökunnalla on kerrottavanaan. Eloisia blogeja on jo tarjolla kymmenkunta ja Musiikkibasaarin etusivulla näkyvät aina linkit uusimpiin, minkä lisäksi toki kaikkiin vanhempiinkin pääsee käsiksi. Siltä varalta, että musiikkikirjastoväen blogisuoni alkaisi hyytyä, tarjoamme myös Ylen musiikkiuutisia suoraan basaarin pöydältä.

Tämä uutispalsta – jota toivottavasti edelleen luet – pyrkii kertomaan musiikkikirjastojen palveluista kiinnostuneita todennäköisesti liikuttavia uutisia ja vinkkejä. Tätä palstaa voidaan käyttää myös Musiikkibasaarin käyttäjien näkemysten välittämisen. Riittää kun otatte toimitukseen yhteyttä (linkit löytyvät ylävalikon oikeasta reunasta) niin sovitaan, miten asia parhaiten saadaan esille. Me täällä toimituksessa nimittäin toivomme, että tästä basaarista tulee aidon kommunikaation paikka. Ei nyt ehkä ihan yhtä vilkasta kuin kuumempien leveyspiirien perinteisissä basaareissa, mutta Pohjolan parhaiden musiikkikirjastojen maailmaan sovellettuna kuitenkin. Tai mitä sitä vähättelemään, kyllä meillä Suomessa on kokonaisuutena arvioiden maailman parhaat musiikkikirjastopalvelut.

Toivotan viihtyisää vierailua, toivottavasti Musiikkibasaarin antimet osoittautuvat pysyvästi hyödyllisiksi ja myöhempiinkin käynteihin kannustaviksi. Varsinkin näin alussa olemme toimituksessa korvat kunnolla auki kommenttien ja toiveiden suhteen. Nyt tämä basaari näyttää sellaiselta, jonka me musiikkikirjastoihmiset uskomme olevan houkutteleva. Mutta niin ei ole, aina voidaan yrittää panna paremmaksi. Antakaa siis rehellistä palautetta, tavoitteena on kirjaston käyttäjiä palveleva Musiikkibasaari.

Lainan päivänä 2013

Heikki Poroila, vastaava toimittaja